Sint Petersburg

Dag 40-einde: Sint Petersburg

Na alweer een gigantisch lange treinrit ben ik uiteindelijk aangekomen in het mooie Sint Petersburg. De eerste indruk was meteen goed, aangenaam meisje dat me is komen oppikken, Engelse informatie op de meeste borden in het station, kon niet missen. Daarna heb ik even rondgehangen in de buurt van het hotel, wachtend tot ik eindelijk als verrassingetje voor Cis richting het vliegveld kon vertrekken om hem op te pikken. Wachten, wachten, wachten, ... En dan eindelijk: ha, mijn liefje! Hihi.
Samen op verkenning, toch even wennen na anderhalve maand mijn zin doen, gaan en staan waar ik wil, en nu rekening houden met een liefje dat echt ALLES wil gezien hebben, en zoveel mogelijk op zo weinig mogelijk tijd (of toch: zo lijkt het voor mij, ik heb tijd nodig om te kijken, hangen, slenteren, zijn in deze immense steden vol mensen, tijd om dingen te plaatsen, te overdenken, maar ik ben dan ook al eventjes weg van huis en al die nieuwe dingen zitten nog zo vers in het geheugen dat het soms lijkt alsof ik vol zit :)), maar hoe geweldig is het om eens samen te kunnen gaan eten en hangen, ervaringen delen, met open mond gapen naar deze indrukwekkende stad (ze wordt met recht overal aangeprezen en geliefkoosd).
We hebben de week dan ook goed weten te vullen, met Cis als fotograaf is het best wel tof om gewoon wat rond te kijken ;). We hebben de stad verkend te voet en daarna per bootje, het Peter and Paul fortress bezocht (en Cis heeft me daar afgejaagd: tentoonstelling na tentoonstelling, fieuw, maar wel heel interessant), een Samurai tentoonstelling bezocht, een veel te zotte kerk bekeken en erg staan gapen eenmaal binnen, een artillerie museum bezocht, ... en ten slotte, als kersje op de taart: de hermitage, jeetje, daar ben je niet uitgekeken op een paar uur (maar wel voldaan).
Sint Petersburg was dan ook een mooie afsluiter van mijn reis, hoewel zo anders van al wat ik eerder gezien heb, toch ook een beetje thuiskomen in een nieuwe stad. Ik begrijp ook waarom mensen me zeiden dat ik me hier goed zou voelen, maar ook ik zie dat dit niet te vergelijken valt met het Rusland dat ik elders gezien heb. Voor mij is dit een Europese stad met Russische roots, maar dat heeft wel degelijk zijn charmes :)
Zo, nu zitten we hier in de luchthaven van Helsinki, richting België en ook mijn eerste stapjes terug thuis zijn alweer vertraagd...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours